vrijdag 24 maart 2017

Boekweit-courgette pannenkoekjes

Het recept voor deze boekweit courgetten pannenkoekjes komt van  I Love Health. We weten allemaal dat we minimaal 250 gram groenten op een dag moeten eten. Maar voor sommigen is het nog lastig om aan deze hoeveelheid te komen. Hoe leuk is het dan om je groenten op een andere manier te eten dan hoe je gewend bent. Je kunt groenten op veel meer manieren verwerken in je voeding. Bijvoorbeeld een courgette in deze pannenkoekjes en je proeft het helemaal niet.

donderdag 23 maart 2017

Boekweitbrood met lijnzaad en sesam

Samen mijn moeder bakte ik dit brood van boekweitmeel met lijnzaad en zwarte sesamzaadjes. Een compact broodje dat ook nog eens glutenvrij is. Boekweit is een glutenvrij graan dat oorspronkelijk uit Azië afkomstig is. Het is zaad heeft een unieke driehoekige vorm. Het is heel gezond en je kunt het op veel verschillende soorten manieren gebruiken. Boekweit is een volkorengraan en zit vol met vitamines, eiwitten, vezels, mineralen en antioxidanten. Wij gebruikten een kleine vierkante bakvorm voor het bakken van het brood.

woensdag 22 maart 2017

Gierstmuffins met cranberries

Deze muffins met gierst zijn heel erg lekker. Door de gierst lijkt het net of je kleine suikerkorreltjes eet.  De muffin wordt gezoet met biologische rietsuiker. Daarnaast zitten er ook gedroogde cranberries in en verse blauwe bessen. De inspiratie voor dit recept van gierstmuffins komt van Studio Health.

woensdag 8 maart 2017

Groene soep met maïs

Deze 'sopa verde amarello' ofwel groene soep met maïs komt uit het boek Feelgood food. In dit boek staan 30 recepten voor een betere wereld. Ik ben altijd gek op soep dus dit recept moest ik maken. Het is ontzettend makkelijk te maken en daarnaast ook erg smakelijk. De laatste tijd eet ik erg graag bataat of zoete aardappel en ook in deze soep zit-tie weer verstopt.

Zoete aardappel

Zoete aardappels zitten bomvol vitamine A (voor een stralende huid) en C, calcium, magnesium, kalium en ze hebben maar liefst 1,5x meer anti-oxidanten dan blauwe bessen. Verder bevatten ze veel minder koolhydraten in vergelijking met normale aardappels en juist meer vezels, waardoor je minder nodig hebt om vol te zitten.


dinsdag 7 maart 2017

Speltpita's met chorizo & kidneybonen

Wij vinden het soms echt heel fijn om niet uren in de keuken te hoeven staan. Vandaar dat we er vaak voor kiezen om een snelle eenvoudige maaltijd op tafel te zetten. Deze speltpita-broodjes zijn in minder dan 10 minuten klaar, dus perfect voor een haastige maaltijd. We gebruiken een kant en klare mix van Hak met kidneybonen. Normaal gesproken gebruiken wij echt nooit iets uit een pakje of een zakje maar deze mix van Hak is echt heel fijn want bevat geen rare toevoegingen of E-nummers en is heerlijk op smaak gemaakt met kruiden & specerijen! Mocht je nou ook fan worden net als ons, maak dan ook eens onze heerlijke quesedilla's met de kidneybonen mix van Hak.

woensdag 1 maart 2017

Gezond ontbijtje: Carrot cake havermout met mandarijn

Ook hier in Cyprus (waar ik nu alweer bijna meer dan een maand zit) ontbijt ik graag met havermout. Het is gezond, makkelijk én lekker. Het is natuurlijk wel leuk om af toe te variëren en niet alleen maar havermout met appel, kaneel en rozijntjes te eten of met cacao en frambozen. Deze keer heb ik wortel verwerkt in het ontbijtje zodat je ongemerkt 's ochtends al wat groenten naar binnen krijgt. Heerlijke combinatie met mandarijntjes en speculaaskruiden. Het is echt net alsof je een carrot cake eet, zoo lekker!

maandag 27 februari 2017

Foodswap: Forelcupjes van Foodie Marjan

Heel lang geleden hebben we al een keer meegedaan aan een foodswap en het leek mij leuk om weer een keer mee te doen. De foodblog waar ik  dit keer een recept van maak is Foodie Marjan. Voor het maken van een high tea was ik op zoek naar nog een paar leuke hapjes en toen kwam ik deze forelcupjes tegen. De spread is gemaakt van zoete aardappel en pompoen met een Indiaas tintje.