zondag 15 maart 2015

Review: Gewoon koken zonder E-nummers van Dinneke van den Dikkenberg

Een vriendinnetje van mij gaf mij voor mijn verjaardag het kookboekje Gewoon koken zonder E-nummers. Het is een handig boekje zonder al te veel poespas, maar met alleen maar recepten voor maaltijden zonder e-nummers!

Toen Naomi en ik met Three Girls One Kitchen begonnen, wilden we vooral minder koken met pakjes en zakjes en meer met verse producten. En eigenlijk gaat dat hartstikke goed, maar je kunt altijd meer inspiratie gebruiken om te koken zonder e-nummers. Nu heb ik ook niet altijd zin om super dure kookboeken aan te schaffen en dit kookboekje kost maar 9,95! De recepten zijn eenvoudig en makkelijk te maken en je hoeft geen chef-kok te zijn om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten.

"Koken zonder e-nummers. Dat klinkt saai! Hoe kan een gewoon kookboek iets bijzonders zijn?"

Over de auteur

Dinneke van Dikkenberg is moeder van vier kinderen en dol op koken en bakken. Het boekje Wat zit er in uw eten? van Corinne Couget inspireerde haar om eenvoudige dagelijks bruikbare e-nummervrije recepten te maken. Die recepten zijn gebundeld in dit kookboekje! Gewoon koken zonder E-nummers is het derde kookboek in de reeks van de twee eerdere kookboeken Bewust koken zonder E-nummers en Verder koken zonder E-nummers.

Gewoon koken zonder e-nummers

Het leuke aan dit kookboekje is dat het bestaat uit eenvoudige maaltijden met gewone ingrediënten. Dit kookboekje bevat 60 recepten om elke dag weer een gewone, e-nummervrije, maaltijd op tafel te zetten. In het kookboek wordt er wel gebruik gemaakt van 'gewone'  suiker, echter kun je natuurlijk altijd kiezen voor suikervervangers zoals kokosbloesemsuiker of agavesiroop. In het kookboek vind je veel recepten zonder suiker of met suikervervangers.

Het kookboek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken met hierin recepten voor warme maaltijden, heerlijke toetjes, broodmaaltijden en lekkere tussendoortjes. Vooral het hoofdstuk met de lekkere tussendoortjes bevat veel recepten voor onder andere kwarktaarten, honingcakejes en ontbijtkoeken. In deze recepten wordt weinig tot geen suiker gebruikt of er wordt gebruik gemaakt van suikervervangers. Verder vind je recepten voor mini-pizza's, hartige taart, kip Hawaï, wraps, vlaflips, italiaanse bollen, zuurdesembrood, donuts, kaaskoekjes, ijsjes en nog veel meer!

Naast recepten vind je in de bijlage onder andere handige sites, e-nummervrije high tea en een lijst van artikelen die je eigenlijk altijd in huis moet hebben. Meer informatie over bijvoorbeeld de lijst met artikelen zonder e-nummers vind je op de website www.kook-zonder-e.nl.

Conclusie

Het leuke is dat je in het boekje geen recepten vindt voor ingewikkelde, uitgebreide maaltijden. Alle recepten kun je dagelijks maken en de ingrediënten kun je gewoon in de supermarkt of in de natuurwinkel vinden. Wat handig is, is dat bij sommige ingrediënten een merk of supermarkt vermeld wordt zodat je weet waar je een product kunt vinden.

Wat soms wel onhandig kan zijn is dat in sommige recepten wordt verwezen naar recepten in eerdere kookboeken uit de reeks, tochje kunt het boekje ook makkelijk apart gebruiken.

Dit eenvoudige kookboekje is in mijn ogen wel een must-have om op je aanrecht te hebben. Het geeft handvaten om zelf e-nummervrij te koken op een laagdrempelige manier. Je kunt de ingrediënten gewoon in de supermarkt vinden en je hebt eigenlijk geen excuus meer om te grijpen naar de Knorr-pakken!

Liefs,

Robin

Ben je zelf benieuwd geworden naar Gewoon koken zonder E-nummers? Boek gelijk kopen? Dat kan bij www.bol.com!