vrijdag 26 juni 2015

#01 Persoonlijk: Wekelijkse boodschappen en pre-detox voorbereidingen

Hoi lieve lezers,

Het lijkt ons een leuk idee om jullie iets meer mee te nemen op onze gezonde ontdekkingsreis. We zijn nu meer dan een jaar aan het bloggen op Three Girls One Kitchen, maar eigenlijk bloggen we nooit zoveel over onszelf. Elk weekend willen we daarom een korte update gaan geven over ... ons eigenlijk. Deze week gaat het over boodschappen halen, de zoete verleidingen, pre-detox voorbereidingen en of we eigenlijk wel eens slecht eten Oh en we heten dus Three Girls One Kitchen omdat we ooit met zijn drieën zijn begonnen. We woonden toen met zijn drieën samen, dus 1 keuken, maar zijn nu nog met zijn tweetjes over! (Dit is de meest gestelde vraag ever!)




Wekelijkse boodschappen

De laatste tijd merk ik (Robin) dat ik het fijn vind om precies te weten wat ik die avond, alleen of met vriendinnen, thuis ga eten. Dat ik uit mijn werk naar huis ga en dan precies weet wat er vanavond op tafel staat en waar ik dus naar uit kan kijken! Dit zorgt voor a) minder stress, b) minder verleidingen in de supermarkt en c) meer tijd voor ontspanning. Dit heb ik denk geërfd van mijn ouders, want zij doen ook graag voor de hele week boodschappen en ik ben erachter: eigenlijk is dit hartstikke slim!

Elke zaterdagochtend speur ik daarom al bij het ontbijt boeken, tijdschriften, internet, blogs en instagram af, op zoek naar lekkere recepten die ik de komende week ga maken. Op basis daarvan maak ik een boodschappenlijstje met de groenten, fruit, granen en andere benodigdheden die ik die week ga gebruiken voor mijn ontbijt, lunch, tussendoortjes én avondeten. Sinds ik in Amsterdam woon, ga ik vaak op zaterdagochtend voor mijn groenten en fruit naar de markt. Dit is echt een stuk goedkoper dan wanneer je het op de groenteafdeling haalt. Sommige groenten haal ik liever op de dag van gebruik zelf, bijvoorbeeld een grote zak spinazie, net zoals vlees of kip. Doordat ik per dag weet wat ik ga eten, kom ik ook minder snel in de verleiding om in de supermarkt 'slechte' zoetigheden mee te nemen: een rol koekjes, een zak drop of ijs. Vooral wanneer je honger hebt, is de verleiding groot om zulke dingen mee te grissen. Ik krijg ook wel eens de vraag of ik 'slecht' eet. Aber natürlich! Ik eet echt vaak genoeg zoetigheid, maar ik probeer er wel een balans in te brengen, door zelf zo min mogelijk van zulke duivelse verleidingen aan te schaffen. Door de weeks eet ik daarom vrijwel geen snoep, koek of chips, maar ik eet ook gerust een taartje op mijn werk of met familie en vrienden ijsjes, snoep, koek en chips. Maar wel met mate! Doordat ik nu minder in de supermarkt ben, heb ik ook minder verleiding en dat is fijn.

Zoete drang & kwaaltjes

Ook ik (Naomi) probeer een balans te vinden in gezond/ongezond eten, als is dit vaak nog lastig. De drang naar zoetigheid is af en toe zo groot (ik heb samen met mijn vriend een verslaving aan oat-raisin koeken van de Natuurwinkel) dat ik me er toch vaak aan toegeef. Het is dan vaak moeilijk om nee tegen jezelf te zeggen en toch voor iets gezonders te kiezen. De afgelopen  maanden zit ik lichamelijk niet zo lekker in mijn vel en heb elke keer last van 'vage' klachten. Meerdere keren heb ik een onverklaarbare allergie/eczeem explosie gekregen. Waar komt dit vandaan? Ben ik ergens allergisch voor? Hoe voorkom ik dit? Dit zijn vragen waar ik een antwoord op wil en waar mijn huisarts me geen antwoord op kon geven. Daarom beginnen Robin en ik aankomende maandag aan een detox van 21 dagen. We willen zelf ervaren wat voor effect dit heeft: op onze huid, op ons energielevel en op onze algehele fitheid. Wordt de drang naar zoet minder? Kunnen we het volhouden? Krijgen we meer energie? Gaat onze eczeem weg? 


Pre-detox voorbereidingen

Een paar weekjes geleden ontvingen we van Flora Happy Healthy een e-book: een detox in 21 dagen. We wilden dit heel graag doen, want beiden kampen we met huidproblemen zoals eczeem en andere lichamelijke klachten. Na wat overleg: ja dit moest PRECIES tussen de geplande festivals (incl. drankjes) invallen, kwamen we tot een startdatum. Het was nogal puzzelen met alle geplande festivals want, het leek ons allebei niet bijzonder chill om gewoon alleen op water te leven tijdens een festival. Dus na wat puzzelen wordt het precies na Nomads en vóór Buitenwesten.  We beginnen dus maandag en zullen jullie op de hoogte houden van ons avontuur.
Drie weken lang staat gezond eten en ontgiften centraal. Alle vormen van detoxen zijn gericht op het volgende: geen slechte voeding binnen krijgen, dus geen suiker, gluten, toevoegingen, e-nummers etc. Daarnaast laten we ook de voeding staan die moeilijk te verteren is of ons maag- en darmkanaal belast, zoals vlees en zuivel. De detox is opgebouwd uit  3 weken. De tweede week is het zwaarst en bestaat vooral uit het drinken van sapjes en soepen. Week 1 en 3 zijn simpelweg het afbouwen van de slechte voeding en het opbouwen naar ons normale eetpatroon na detoxweek 2.
Maandag beginnen we met de voorbereidingen, alle boodschappen doen, de juiste supplementen kopen én alvast veel leuke recepten bedenken.

Doen jullie mee met ons? Wij mogen het e-book GRATIS weggegeven aan onze volgers. Via deze link kunnen jullie het e-book downloaden.


Wij gaan ervoor en hebben er zin in!

Liefs,


Robin & Naomi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten