zondag 14 juni 2015

Evenement: Yoga Fest Amsterdam


Op 6 en 7 juni vond de eerste editie van YogaFest Amsterdam plaats in de Houthavens. Twee dagen lang werd met volle overgave lichaam, hoofd en hart verbonden. Als beginnende of gevorderde yogi of yogini kon je 80 (master)classes yoga of meditatie volgen in vier verschillende tenten. Daarnaast waren er twee super inspirerende food workshops en een shoppinglane met kleding, boeken, reizen en veel meer. Ik had het geluk dat ik op zaterdag het festival mocht bezoeken en kennis mocht maken met de Yoga Lifestyle!

 

 



 

Nieuwe boost!

Ik was erg benieuwd naar het festival. Vorig jaar bezocht ik een paar keer per week de yogaklasjes op de sportschool, maar nu is dat er een beetje bij in geschoten.  Jammer, maar door het festival heb ik weer een boost gekregen om er toch maar snel mee te gaan beginnen. Zeker aangezien in het najaar naar Ibiza ga voor een yoga retreat. Daar heb ik zooooveeel zin in! Ik was dus erg benieuwd naar wat Yoga Fest mij zou brengen.

Inspiratie

Tijdens het festival keek ik mijn ogen uit! Het was niet een heel groot festival, maar klein opgezet. Ze hadden super mazzel met het weer, het was dan wel winderig maar, wel zonnig. Er waren vier verschillende tenten, areas, die de elementen voorstelden. Bij binnenkomst zag je de stellage waar aerial yoga werd gegeven. Een yogastijl waar ik nog niet eerder kennis mee had gemaakt.  Het leuke aan het festival is dan ook dat je kennis maakt met zoveel verschillende soorten yoga en met een heleboel inspirerende docenten en yogi's en yogini's.  Eigenlijk ken ik helemaal niet zoveel yogasoorten, behalve de yoga op de sportschool. Maar er is zoveel meer dan dat en daar heb ik hier kennis mee gemaakt!

De Yoga Lifestyle

Het Yoga Fest sluit aan op ontwikkelingen en behoeften van de maatschappij om gezonder te leven en meer te bewegen. Yoga en Mediatie hebben hierbij bewezen een grote rol te kunnen spelen. Yoga is niet voor niets de snelst groeiende lifestyle én bewegingsvorm van dit moment. In Nederland zijn er al meer dan 600.000 yogaliefhebbers!

Bij het Yogafest kwamen zowel nationale als internationale leraren met verschillende yogastijlen zoals astanga, ying, acro yoga, hotpod, hatha, earial yoga, chakra, meditatievormen en ademhalingstechnieken.


Yoga en food

"Yoga omvat meer dan alleen wat series lichamelijke oefeningen. We kunnen Yoga beter omschrijven als een manier van leven, de Yoga Lifestyle. Een belangrijk aspect van deze Yoga Lifestyle is voeding."
Tijdens het festival waren er daarom naast yogasessies ook workshops over eten. Kyrin Hall gaf de Eat-4-Energy workshop. Deze workshop gaf inspiratie om je keuzepatroon in voedingsmiddelen aan te passen om zo slaap- en of spijsverteringsproblemen of het gebrek aan energie op te lossen. Daarnaast gaf Karin Vreeze een foodworkshop over gezondheid en eten. Helaas ben ik zelf niet bij een van deze workshops aanwezig geweest. Erg jammer!

Yoga van een heel ander niveau!

Na even rondgelopen te hebben, besloten we om ons snel bij een yogaklas te voegen. Het was GEWELDIG, we kregen les van een hilarische yogaleraar die speciaal voor het festival een yogales in elkaar had gezet. Het was een soort vrije yoga met danselementen. Samen met mijn tante heb ik gegierd toen we op Jolene in een rondje moesten dansen! Toch werd er ook serieus aan yoga gedaan. Helaas vertelde ie dat de lessen normaal niet zo waren, anders had ik me zeker aangemeld! :-)


Aerial Yoga

Na deze yogaklas kregen we toch wel een beetje trek. Op het festival terrein kon je genieten van allerlei lekkernijen van soep tot bananenbrood en van cous cous tot kokoswater. Na het eten besloten we om even langs de shoppinglane te lopen, maar niet voordat we de klas hadden bewonderd die bezig was met Aerial yoga. Respect voor deze yogastijl. Hangend in de lucht voer je de poses uit. Heel knap! We hadden nog even overwogen om de volgende yogales hier te volgen, maar we besloten uiteindelijk voor een iets 'veiligere' optie.  Op de shoppinglane vond je allerlei leuke kraampjes van make-up tot yogakleding en van thee tot reizen. Na even uitgerust te hebben op fatboys in het zonnetje was het alweer tijd voor de volgende yogaklas.

Deze Flow yogales werd gegeven door de boys of yoga: een groep van 5 Britse boys die yoga een andere dimensie willen geven. En dat is gelukt! Wat een tempo, een tempo dat ik een echte beginner die al maanden niet meer geyoga'd had, gewoon nauwelijks bij kon houden. Dit was power yoga, en met power bedoel ik echt power, van zonnegroet naar warrior naar babycobra en dat allemaal in enkele seconden (zo voelde dat dan). Mijn tante, met wie ik was, en ik keken elkaar regelmatig aan van "O mijn GOD" en dan liepen er ook nog eens vier boys rond die je af en toe nog dieper in een pose drukten. 

Boys of Yoga

Ik voelde me echt een klungel en helemaal als ik om me heen keek en zag dat iedereen zen in down dog stond, terwijl mijn benen trilden en ik kramp in mijn linkerteen had.  Dat mijn ledematen niet in de knoop zaten, is me nog een raadsel en na de yogaklas was ik volgens mij minder zen dan dat ik begon. Maar het was zo tof! Dit was pas yoga. Ik ben geïnspireerd om net zo goed te worden als de mensen die die dag om mij heen waren! Oja en wie zegt dat yoga geen workout is, die nodig ik uit om een keer een lesje poweryoga te volgen ;-).

Helemaal zen!

Het lekkerste van yoga vind ik altijd de meditatie achteraf. Even helemaal zen worden. Zo een lekker gevoel. Na de les voel je je dan echt voldaan. Door het festival heb ik gemerkt dat ik yoga echt mis. Ik heb genoten op het festival en dankzij Yoga Fest is mijn innerlijke yogi weer gaan branden! Ik raad iedereen aan die interesse in yoga heeft, yoga beoefend of gewoon nieuwsgierig is, beginner of gevorderde de volgende editie te bezoeken. Het is een geweldig festival met zowel internationale als nationale docenten en de meest uiteenlopende yogastijlen. Het is uniek in zijn soort en het geeft zo een onwijze powerboost en zoveel inspiratie. Ik wil Yoga Fest bedanken dat ik aanwezig mocht zijn bij de eerste editie en ben volgend jaar zeker weer van de partij!

Namasté!

Robin


Bekijk hieronder de prachtige foto's van het Yoga Fest Amsterdam voor een impressie van het festival.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten