vrijdag 19 februari 2016

Gezond tussendoortje: Simpel bananenbrood met kaneel en rozijnen

Hierbij het basisrecept voor een bananenbrood. Zonder suiker en lactose! Je kunt kiezen voor verschillende soorten meel. Gewoon wat jij het lekkerste vindt of wat je in huis hebt. In dit recept wordt gebruik gemaakt van speltmeel. waardoor het bananenbrood niet glutenvrij is. Bananenbrood is volgens ons een ideale optie voor een verantwoord tussendoortje. Wij bakken in het weekend vaak een bananenbrood zodat we de rest van de week ook ervan kunnen genieten.









NODIG:
  • 3 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 150 gram (spelt)meel
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 eetlepel kaneel
  • 100 gram rozijntjes

HOE:
  • Verwarm de oven op 160 graden.
  • Klop de eieren met een snuf zout in ongeveer 5 minuten luchtig.
  • Prak de bananen met een vork en meng met de eieren.
  • Meng het meel, het pakpoeder en het kaneel door elkaar heen en voeg in delen bij het banaan-eimengsel. Mix het tot een glad deeg.
  • Spatel de rozijntjes door het deeg en vul een ingevet bakblik met het deeg.
  • Bak het brood in ca. 60 minuten op 160 graden gaar. 
  • Je kunt testen of het gaar is door er met een satéprikker in te prikken. Als deze er droog uitkomt is het goed.

Eet smakelijk!

Laat het bananenbrood goed afkoelen en dek het dan het af. Als je de enige bent die van dit brood gaat eten dan raad ik je aan om het grootste gedeelte in plakjes in te vriezen. Zo kun je elke keer dat je dit wilt eten een plakje uit de diepvries halen en heb je er veel langer plezier van.

Liefs,

Robin

11 opmerkingen:

  1. Kan ik dit ook in een cupcakevormpje doen? Ik zoek al een tijdje echt gezonde cupcakes voor een kleuter traktatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miranda, ik neem aan dat het gewoon in een cupcake kan. Alleen ik weet niet hoeveel cupcakes je precies van dit beslag kan maken. Waarschijnlijk zijn de cupcakes ook sneller gaar en moeten ze (veel) korter in de oven. Laat je ons weten als het gelukt is?

      Liefs,

      Robin

      Verwijderen
  2. Lijkt mij lekker! Ik heb sinds kind af aan een fobie bij bananen... Ik vond de structuur heel vies! Tegenwoordig probeer ik er wel steeds meer mee uit en dit lijkt mij een heerlijk recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daniëlle,

      Wij vinden persoonlijk dat de bananensmaak in dit bananenbrood erg meevalt. Hopelijk valt 'ie ook bij jou ook in de smaak. We horen het graag!

      Liefs,

      Robin en Naomi

      Verwijderen
  3. Yammie...hij staat in de oven�� Heb t met zelfrijzendbakmeel gedaan. Hoop dat dat ook lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoihoi,

    Ik heb de cake gisteren gemaakt! Ik heb ook de cake gemaakt met dadels (al een paar keer), maar allebei de cakes rijzen niet zo goed bij mij. Ze smaken heerlijk hoor, maar het blijft een platte cake hahaha. Hebben jullie hier tips voor wat ik anders kan doen?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,

      Het worden inderdaad geen luchtige cakes, maar redelijk zware broden. Dit betekent dat het meer de structuur heeft van een brood, dan van een cake. Vooral wanneer er geen ei in verwerkt zit, blijft het rijzen achter. Als ik een gouden tip vind, laat ik het je weten!

      Groetjes! :-)

      Verwijderen
    2. Oke :) Dan weet ik in ieder geval dat ik niks fout doe!

      Bedankt! :)

      Verwijderen
  5. Ga dit recept vanavond proberen te maken, maar dan met amandelmeel en zelfrijzend bakpoeder ipv gewone bakpoeder, om te testen of die dan iets luchtiger word.

    Laat weten of het gelukt is dames!

    BeantwoordenVerwijderen