vrijdag 20 mei 2016

Comford food: Bietenrisotto met gerookte zalm - done

Naast pasta en pizza kent Italie vele andere heerlijke gerechten zoals risottooooo. De laatste tijd heb ik risotto helemaal uitgevonden. I love it! Ik ben dol op dit heerlijke, vullende comford food. Mijn moeder maakt altijd de traditionele risotto Milanese. Ik maak het zelf vooral met champignons, maar omdat ik veel rode bieten had, besloot ik om een risotto te maken met rode biet. Zet rode bieten vooral wat vaker op je menu, want ze:
  • zijn zijn een bron van  A en C: onmisbaar voor een sterk immuunsysteem
  • zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels
  • bevatten veel ijzier, ontgiften de lever en zuiveren het bloed
  • zijn rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur


NODIG (2 personen):
  • 2 bieten
  • 100 gram risottorijst
  • 1 ui
  • 1 knoflook
  • 100 gram gerookte zalm
  • Verse basilicum
  • 350 miliiter groentebouillon 
  • Olijfolie / peper / zout
* Zelf voeg ik geen wijn toe bij risotto, maar voel je vrij om dit vooral te doen! 

HOE:

  • Snipper een ui en fruit deze in 5 minuten gaar in een eetlepel olijfolie. Pers een teentje knoflook uit en bak deze 2 minuten mee.
  • Voeg de risotto toe en bak deze mee tot hij glazig is. Voeg daarna onder continu doorroeren scheut voor scheut de groentebouillon toe. Voeg meer bouillon toe als het droog kookt. Na ongeveer 18 tot 20 minuten is je risotto gaar.
  • Snijd de zalm in reepjes en de bieten in blokjes. 
  • Voeg de  gerookte zalm en bieten toe en verwarm kort mee.
  • Snijd ondertussen een handje verse basilicum in stukjes. 
  • Verdeel de risotto over twee borden en garneer met verse basilicum. 


Liefs,

Robin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten