zaterdag 10 september 2016

Foodie in Warschau #1

Een paar weken geleden zat ik nog op het zonnige Ibiza en nu ben ik alweer in het prachtige verrassende Warschau. Een stad waar ik eigenlijk weinig verwachtingen van had. Als ik denk (of ik kan beter zeggen: dacht) aan Polen had ik toch een bepaald beeld: grauw, oud en niet echt hip. Als ik aan mensen vertelde dat ik naar Warschau ging, dan kreeg ik al een snel een reactie als: 'Warschau, wat moet je daar nou weer?' We kennen allemaal de Poolse arbeiders die in Nederland werken, dit geeft al snel een beeld dat er toch wel wat armoede heerst in Polen. Tot mijn verbazing geeft Warschau echt een tegenovergesteld beeld. De stad is modern, bruisend, jong én hip. Op iedere hoek van de straat vind je wel een leuke healthy hotspot waar ze vegetarisch, vegan of biologisch eten serveren. Echt ideaal voor mij, als echte foodie! Ook enorm leuk zijn alle leuke foodmarkets die je hier, een geweldige markt, genaamd Targ Sniadaniowy met allerlei leuke foodtrucks en eetkraampjes. Kortom, ik ben fan van deze stad en deel graag met jullie mijn foto's van de afgelopen 2 dagen!


Gisteren zijn we aangekomen en we besloten gelijk begin van de middag te lunchen bij restaurant Aioli. We hadden hier goede verhalen over gehoord en heel toevallig lag dit restaurant op nog geen 3 minuten lopen van ons appartement! We namen heerlijke home-made limonades, waaronder ééntje met rozemarijn en grapefruit. Heel apart en verfrissend!

Heerlijke salades hebben ze hier, dit was de Casarecce Chiken, met pasta, gegrilde kip, feta, sla, komkommer, cherry-tomaatjes, gegrilde limoen en een saus van aioli (of course!). Heerlijk! 

M'n zusje en ik bestelden de kofta Mezze, om met elkaar te delen. Dit waren stokjes gegrilde kip, chopped beef, een worstje, met hummus, mint-yoghurt, guacamole en flatbread! 

Daarbij hadden we ook nog Falafel Tabouleh salade met kikkererwten-falafael, zoete aardappel-falafel (intens lekker), walnoten, hummus, granaatappelpitjes en flatbread. Dit was echt heerlijk! 

We begonnen gister met het verkennen van de stad! Warschau heeft zoveel leuke kleurtjes! I like :)

Wisten jullie dat Warschau in de Tweede Wereldoorlog helemaal is platgebombardeerd en dat er helemaal niets meer van over was. Na WOII hebben ze alles weer heropgebouwd en kijk hoe!

We hebben gister een Free Walking tour gedaan met een leuk jong meisje die ons de geschiedenis van de stad heeft verteld (op een gigantisch leuke manier). Je kunt gratis verschillende tours doen met hun. Normaal hou ik niet zo erg van dat soort dingen (hallo toerist-achtig), maar dit was echt heel leuk!

Zusjes :)!

Warschau by night! Dit is ons uitzicht vanaf het appartement, echt prachtig! 

Gisteravond aten we in een geweldig restaurant, heb helaas geen foto's gemaakt. We kregen van de ober een prachtige roos toen we weggingen, zo lief! 

Vanochtend zijn we naar een geweldig leuke foodmarket geweest, wat er elke zaterdag is. Het heet: Targ Sniadaniowy (Pools is echt niet uit te spreken!). We moesten echt nog de typisch Poolse pierogi uitproberen. Pierogi zijn een soort tasjes van ongerezen deeg met verschillende vullingen. Ze zijn vergelijbkaar met dumplings of ravioli. De pierogi Ruski is erg populair in Polen, deze is gevuld met aardappel, ui en kaas. 

We hebben fietsen gehuurd, wat echt super chill is hier in Warschau. Er zijn best veel fietspaden en je kunt ook prachtig fietsen langs de rivier. Je hebt hier ook ontzettend veel leuke strandjes, met beach-tenten, food-trucks en live-muziek. Echt zo ontzettend gezellig! 

Mensen zitten hier heerlijk te chillen aan de strandjes! Het is op dit moment ook echt mega mega warm in Warschau, bijna 30 graden! Vind ik helemaal niet erg :)

OMG! Dit ziet er toch niet normaal lekker uit. Het was ook echt heerlijk. Dit eet je bij Tel Aviv, een vegan restaurant in Warschau met het meest lekkere eten ooit! Wij kozen er voor om 2 ontbijtjes (ja dit zijn ontbijtjes) met z'n 3'en te delen. 

We kozen voor de Big Israeli breakfast, dit was: 'shakshuka, hot Israeli burekas, hummus, babaganoush sunflower labneh, tofeta, kalamata and mammoth olives, sugar-free jam, fresh fruits, basket of bread, vegan butter'. 
Ofwel: de hemel!

Daarnaast hadden we ook nog het Mediterranean breakfast met: 'vegan chorizo sausages, grilled tomato, aioli, lemon relish, millet groats soup with homemade sunflower milk with pineapple and dates, fresh vegetables, fresh fruits, basket of bread, vegan butter. 
Ook dit was heerlijk. We hielden nog over, want het was zoo veel! 

Dit waren mijn dagen in Warschau. Nog twee daagjes te gaan en er is nog genoeg te zien en te beleven!

Liefs,

Naomi

1 opmerking:

  1. Wat geweldig dat jullie het zo fijn hebben , jullie Pap verwendt maar dat vondt ik zo lief van hem, maar hij is ook geweldig ik hou heel van hem.Wat is het mooi in Warschau inderdaad er4 heb zich in de tweede wereldoorlog veel in dat land afgespeeld en nu ik dat zie hoe alles weer opgebouwd is Respect. Het eten is daar ook niet gek he? en jullie hebben een mooi Appartement met een schitterend uitzicht. Lieve Schatten ik wens jullie nog nog een paar mooie dagen Veel Liefs en een kus ook voor Pap Oma.

    BeantwoordenVerwijderen