donderdag 6 oktober 2016

Wat eten we vandaag: Surinaamse andijvie

Ik ben dol op rauwe andijviestamppot van mijn moeder, maar toen ik nog thuis woonde maakte ze ter afwisseling ook altijd Surinaamse andijvie of andijvie op zijn Surinaams voor mijn vader. Dit was vroeger ook echt het lievelingseten van mij en mijn zusjes en nog steeds maak ik het regelmatig voor klaar. Het is een lekkere afwisseling op de oer-Hollandse stamppot en ook nog eens heel makkelijk om te maken. Het is een recept dat ik graag met jullie wil delen en voor mij is het een beetje jeugdsentiment!








NODIG (2 personen):
  • 500 gram andijvie (voorgesneden of krop)
  • 250 gram rundergehakt
  • 2 eieren
  • 150 gram (zilvervlies)rijst
  • 1 ui
  • 1 bouillonblokje
  • eventueel 2 eetlepels Ketjap Manis
  • Peper / zout

HOE:
  • Kook de zilvervliesrijst volgens de verpakking. 
  • Snipper het uitje en fruit het in een eetlepel olie ongeveer 5 minuten of tot het zacht is. 
  • Voeg het rundergehakt toe en bak gaar en bruin. 
  • Voeg de reepjes andijvie toe samen met een scheut water en een bouillonblokje en roerbak mee tot de andijvie geslonken is. Mocht er veel vocht komen, bindt dan met wat maizena.
  • Kluts de eieren en voeg toe bij de andijvie.  Meng het door de andijvie en verhit tot het ei gestold is. 
  • Maak op smaak met peper en zout en eventueel 2 eetlepels Ketjap Manis.
  • Verdeel de rijst over de borden en schep hierop de Surinaamse andijvie.

Liefs,

Robin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten