dinsdag 2 mei 2017

Detox: Juiz~s with dinner

Detoxen. Iedereen heeft er wel een mening over. De een zweert erbij en de ander zegt dat ons lichaam zelf in staat is om zichzelf te 'detoxen'. Eigenlijk was de detox een idee van Naomi, maar omdat zij op Cyprus zit (jaloers) besloot ik me om me hieraan te wagen. Ik probeerde een detox Sapkuur van JUIZ~s: JUIZ~S Till Dinner. Bij deze sappenkuur wordt je je ontbijt en lunch door groentesapjes vervangen, maar eet je ‘s avonds een lichte vegetarische maaltijd van Doormeal.






Juiz~s with dinner

JUIZ~S staat voor Healthy, Fun & Inspiring. Volgens hen zorgt een detox voor meer energie, gewichsverlies, geen opgeblazen buik, betere nachtrust en zorgt het ervoor dat je je in body&mind beter voelt en je weer gaat stralen. Eigenlijk is het een kickstart voor een gezonde(re) levenststijl. Klinkt perfect toch en wie wil er nou niet net iets strakker en zelfverzekerder in zijn velletje zitten nu de zomer eraan komt?

"Wij geloven dat genieten en gezond leven prima samen gaan. Wij willen je graag helpen om net een beetje gezonder, groener en sprankelender te worden. Dit doen we door je te inspireren, te motiveren en je de lekkerste en hoogste kwaliteit Cold Pressed juice aan te bieden."

Ik volgde de milde Detox Sapkuur Juiz~s with dinner. Hierbij drink je overdag sapjes, Liquid Salads, en eet je 's avonds een biologische, eiwitrijke maaltijd. De maaltijden worden geleverd door Doormeal en bevat de nutriënten die je die dag nodig hebt.

Tijdens de detox ontvang je:
  • 3 Sapjes en 1 Detox Water per dag (380ml)
  • 3 Maaltijden (meegeleverd)
  • Op- en afbouwtips
  • Dag voor dag instructies
  • Gratis online coaching
Bijna iedereen verklaarde me voor gek toen ik vertelde dat ik een detox wilde gaan doen. Je avondeten is zo'n 450 kcal, wat natuurlijk heeeel erg weinig is voor iemand die a) van eten houdt en b) als je ervan uitgaat dat een vrouw gemiddeld 2000 kcal per dag eet. Gelukkig ‘mag’ je in de avond wel knabbelen op een lekkere, lichte, maaltijd van Doormeal. Let's do this! Lees je mee met mijn ervaring?

Dag 1.
Ik begon met een glas lauwwarm water met citroensap. Ik had verse gember meegenomen naar mijn werk en heb daar 1,5 liter gemberthee van gezet. Om 10.00 had ik nog niet echt honger, maar wel hoofdpijn. Begon met het sapje Liquid Salad Spinach met spinazie, komkommer, appel en limoen. Eigenlijk hartstikke lekker. Heb er wel 1,5 uur over gedaan. Gewoon rustig gedronken.
In mijn pauze rondje gelopen en had echt heel veel behoefte aan iets te kauwen. Gewoon een broodje ofzo. Vooral last van concentratieproblemen en heel erg moe. Zin om te slapen en ik kijk uit naar vast voedsel. Om 12:30 neem je eigenlijk het tweede sapje: Liquid salad beetroot. Ik had er niet zoveel zin in, maar om 13:15 toch maar aan begonnen (want: rommelende maag). Ruikt echt naar bietjes! Heel erg lekker en heel erg zoet, hmmm. Hier deed ik een stuk minder lang over.
16:30 nog steeds geen trek in m’n laatste sapje. De Doormeal wordt pas tussen 19.00 en 21.00 uur afgeleverd, beetje laat. Dus dit laatste sapje ga ik ook iets later nemen. Heb niet zoveel honger, maar voel me wel licht in mijn hoofd. Om 17:30 neem ik bij thuiskomst direct mijn sapje met boerenkool de Liquid Salad Kale. Lekker. Mijn Doormeals worden helaas pas om 19:30 uur geleverd en ik was echt hongerig en vooral heeeel erg energieloos. Bij de Detox krijg je drie Doormeals die allemaal in een keer worden afgeleverd en die je zowel koud als opgewarmd kan eten. Vanavond staat de Vegan Rijsttafel op het menu. Een heerlijke mini vegetarische rijsttafel met verschillende vegetarische Indonesische gerechtjes. Ik kon echt niet wachten om te beginnen met de vegan rijsttafel en na opwarmen heb ik hem zo snel mogelijk verslonden. Het was heerlijk. Als toetje heb ik stiekem nog een bakje met granaatappelpitjes opgegeten, omdat deze echt op moesten. Het allergekste was dat ik daarna zoveel energie had opeens dat ik zelfs nog yoga voor het slapen gedaan heb!


Dag 2.
Ik kon echt niet opstaan de tweede dag. Na de start met warm water citroen en Keltisch zeezout had ik de hele dag BHV training. Om 10 uur mocht ik de Liquid Salad Basil met bleekselderij, basilicum, komkommer en appel. ik had echt niet verwacht dat ik dit sapje lekker zou vinden, aangezien ik bleekselderij echt heel erg vies vind, maar deze juice was prima. Wat minder prima was, was mijn concentratie. Die was zo ver te zoeken, mijn energiepijl was onder nul. Waar ik echter geen last van gehad heb, is hoofdpijn. Misschien omdat ik voldoende vocht daarnaast drink. Om 12:30 was het tijd voor Liquid Red Cabbage met rode kool, venkel en appel. Dit sapje vond ik echt helemaal niet lekker. Het rook heel erg naar kool en zo proefde het ook. Not my favourite. De rest van de dag sukkelde ik een beetje door en om 15:30 was het alweer tijd voor mijn laatste sap van vandaag: Liquid Salad Carrot met wortel, gember en appel. Dit sapje drink ik wel vaker en hij wederom heel lekker. De sappen vallen me echt heel erg mee en zijn hartstikke lekker, alleen die met rode kool is niet zo mijn ding zeg-maar. In de avond was het weer tijd voor mijn Dormeal. Ditmaal de Pumpkin Goat Salad: een winterse salade met geitenkaas en Romaine sla. Ik heb de salade koud gegeten en nog wat verse kiemen erover gestrooid (moesten ook op). Als toetje heb ik appeltjes met kaneel opgewarmd. Ik neem zelf wat extra omdat ik anders maar 800kcal op een dag eet en ik vind dit wel heel weinig. Ik heb 's avonds lichte hoofdpijn, maar geen honger. Bovendien ben ik ook niet heel erg moe. Ik neem nog een brandnetelthee (zuiverend) en kamillethee (rustgevend) voor het slapengaan en doe een half uur yoga. Ik vind het bijzonder dat ik me niet heel slecht voel en geen écht hongergevoel heb tijdens de dag.

Dag 3.

Ik kon niet opstaan en ik had meteen al last van hoofdpijn en misselijkheid. Does it really start today? Ik begon weer met een glas lauw-warm water met citroensap en himalayazout. Op mijn werk heb ik weer een grote kan met gemberthee gezet voor gedurende de dag. Gelukkig zakte de hoofdpijn snel. Om 10.00 uur is het wederom tijd voor een sap. Vandaag heb ik dezelfde sappen als op maandag. Ik ben gedurende de dag steeds minder moe, maar kijk wel uit naar de laatste Doormeal maaltijd: Heavenly Stuffed: Een gevulde aubergine met o.a quinoa en spinazie. De Huttenkäse die je on the side eet maakt het helemaal af. Super lekker wederom. In de avond is het tijd voor een hatha yogales. Hier merk ik wel dat ik heel weinig energie heb en ik doe lekker rustig aan.


Dag 4. After detox 1
Ik begin de dag met wat quinoa met bosbessen en kaneel. Een beetje maar, want ik zit snel vol. Gedurende de dag krijg ik opeens last van rare tintelingen. Ik denk dat ik teveel heb gedaan en dat de energielevel in m'n lichaam nog erg laag is. Gelukkig trekken de tintelingen weg, maar heb wel rustig aan gedaan. Ik was nog steeds best moe, ook al mocht ik weer normaal eten. Gedurende de dag at ik om 12.00 uur 3 kleine courgetteboekweitpannenkoekjes met kaneel en zoete aardappelfriet van 1 zoete aardappel. Om 14.30 neem ik een zelfgemaakt boekweitmuffin en rond 18:30 's avonds eten we een ovenschotel met spruitjes en knolselderij. 's avonds lekker rustig op de bank gezeten. Ik heb geen zoete trek, terwijl ik normaal vaak iets lekkers eet bij de thee. Ik ben benieuwd hoe ik me komende dagen ga voelen.

Dag 5. After detox 2
Ik merk dat ik nog steeds een beetje moe ben en ik begin de dag met een klein bakje havermout met cranberries en bosbessen. Op mijn werk zet ik een grote kan met gemberthee en eet om 11.00 twee kiwi's.  Ik lunch met een knolselderijsoepje en een stukje boekweitbrood in het zonnetje. Om 14:30 eet ik nog een boekweitpannenkoekje. 's avonds eet ik een maaltijd met veel groenten en wat quinoa. Geen gekke tintelingen gelukkig. Wel vroeg naar bed.

Mijn ervaring
De detox zit erop. Mijn darmen zijn een stuk rustiger en ik vind het fijn om stil te staan bij wat je eigenlijk allemaal naar binnen werkt gedurende de dag. De sappenkuur vond ik goed te doen. Ik heb gedurende de detox helemaal geen échte honger gehad, maar merkte wel dat ik 's avonds heel erg uitkeek naar een vaste maaltijd. Misschien sta je niet echt te springen bij de gedachte om de hele dag groentesappen weg te werken, maar het is niet saai en helemaal al niet vies. Wat handig is, is dat je helemaal geen afwas hebt: de flesjes gooi je gewoon weg. Wanneer je wel wil detoxen, maar hier bijvoorbeeld geen ervaring mee hebt, is JUIZ~S with Dinner ideaal omdat je allen je ontbijt en lunch door sapjes vervangt, maar mag je ‘s avonds wel een lichte vegetarische maaltijd van Doormeal kunt eten. Wat ontzettend fijn is, is dat je tijdens de detox nergens aan hoeft te denken. Je weet voor de hele dag al wat je gaat eten. Perfect!

Zou jij gaan detoxen? En op welke manier? Wij zijn benieuwd.

Liefs,

Robin

1 opmerking:

  1. Sorry hoor dit ga ik niet proberen ik neem nu elke dag een bordje havermout en daar ben ik toch wat van afgevallen. dus ik vindt mijn gewicht nu wel weer goed. Hoe gaat het Robin en Naomi ik ben heel benieuwd hoe jullie het maken zonder elkaar. Naomi komt gelukkig ergens in Juni weer thuis. Jullie veel liefs van mij en knuffels Oma.

    BeantwoordenVerwijderen